AL·LEGACIONS AL ROM ESTIMADES PER L'EQUIP DE GOVERN

La CUP-Alternativa ecologista (CUP-Ae) ha presentat les al·legacions pactades amb l’equip de govern després d’un procés de negociació. No és el ROM que la CUP-Ae hagués fet, però millora la proposta inicial.

La CUP-Ae vol deixar clar que amb aquestes al·legacions no tindrem un ROM «cupero», però és cert, que apareixen elements nous que no existien abans i per altra banda, es milloren altres aspectes de la proposta inicial que era molt restrictiva.

Entre els fets més significatius de les al·legacions, la CUP-Ae vol destacar que les entitats i associacions registrades a Tortosa podran sol·licitar la convocatòria d’una comissió informativa per tractar un tema específic i que aquesta s’haurà de convocar en un termini màxim de 15 dies des de la sol·licitud. A les comissions informatives també podran assistir tècnics/es per assessorar als regidors/es. També passa de dos a tres, els dies on la convocatòria i expedients de comissions i plens hauran d’arribar als regidors/es (la CUP-Ae demanava cinc dies, i amb la recent consideració dels dissabtes com a dies inhàbils es quedarà en 4 dies).
Les mocions que presentaran els grups municipals passaran d’una a dos (més aquelles presentades per 2/3 dels regidors/es del ple). Tot i que la CUP-Ae demanava
que no hi hagués límit, el duplicar el nombre de mocions millora prou el marge de maniobra.

El nou ROM també contemplarà que els escrits pels regidors/es adreçats a alcaldia, regidories o presidents/es de juntes informatives hauran de ser respostos en deu dies. Un altre punt destacable serà que el ROM recollirà l’obligatorietat que les juntes de govern siguen obertes en aquells punts delegats pel ple, i on els regidors/es tindran veu. Des de la CUP-Ae ens sorprèn molt que aquest aspecte no estigués incorporat des de bon començament perquè una sentència del Tribunal Constitucional així ho determina. I ens preguntem per a qui treballava l’equip jurídic que segons l’alcalde havia redactat la proposta inicial.

Entre els punts que l’equip de govern no ha volgut negociar en cap moment, estava la proposta de la CUP-Ae de no limitar el temps d’intervenció dels i les portaveus en les
mocions, precs i preguntes i al·lusions. Tampoc es va acceptar per l’equip de govern que els expedients del ple estigueren a disposició de qualsevol ciutadà/a.
Des de la CUP-Ae volem transmetre que nosaltres entenem la política com un servei a la ciutadania i en aquest sentit seguirem treballant. La nostra cultura política no és la
del desgast i el retret perquè sí, i si algú pretén que nosaltres juguem a aquest joc, no ens hi trobaran. Per això des de la CUP-Ae volem fer pública la nostra decepció per aquesta
manera de fer política, absolutament partidista i poc centrada en la ciutadania i l’argument polític. Ni el ROM s’ha pogut consensuar entre tots els partits. El ROM (que regula el funcionament dels òrgans de govern i oposició d’un ajuntament) és un document per molts anys i poc ideològic (l’actual era del 1985). Si en això ni govern ni oposició es posen d’acord, vol dir que no es pot parlar de res.

Denunciem que des de l’equip de govern no s’ha respectat la moció que es va aprovar a finals del 2015 on s’acordava constituir un grup de treball amb els partits i entitats per
elaborar el ROM. Tampoc entenem les presses per presentar-lo quan fa més de 30 anys que existia ni podem entendre el criteri tan restrictiu del plantejament inicial, limitant
a una les mocions i limitant el temps d’intervenció (la mateixa ERC amb el mateix portaveu al mandat anterior va presentar més d’una moció en quasi el 50% dels plens i en
aquest mandat abans d’entrar al govern en tres plens, dos d’ells amb 4 mocions).

"La nostra cultura política no és la del desgast i el retret perquè sí"