CUP-Ae LAMENTA LA FALTA DE CONSCIENCIA SOCIAL DE L’EQUIP DE GOVERN

Al passat ple del dilluns 6 de febrer, la CUP-Ae va presentar dues mocions amb un important contingut social i ambiental. Lamentem una vegada més, que cap d’elles fos aprovada per l’equip de govern.

La primera moció sobre les licitacions de l’Ajuntament per realitzar obres, serveis... com neteja viària, recollida de residus, neteja d’edificis municipals, vigilància... Des de la CUP-Ae es demanava que més a més, de la valoració tècnica i econòmica, també hi hagueren clàusules socials. A les licitacions de l’Ajuntament, des de la CUP-Ae considerem que també s’hauria de valorar si una empresa afavoreix la contractació de persones en risc d’exclusió social (persones majors de 55 anys, joves sense experiència, aturats/es de llarga durada...). Però també demanàvem premiar aquelles empreses que apliquen plans d’igualtat entre homes i dones, que faciliten la conciliació entre la vida familiar i laboral i, especialment, que cap persona que treballe per l’Ajuntament mitjançant una empresa, cobre menys d’1,5 vegades el salari mínim interprofessional. Des de la CUP-Ae entenem que l’Ajuntament no pot actuar com una ETT, i conformar-se en respectar els convenis laborals. L’Ajuntament no s’hauria de limitar a reproduir la precarietat laboral legalment establerta i, des de la CUP-Ae, proposàvem que es convertís en una referència de dignificació de les condicions de treball.

Desgraciadament, i a diferència d’altres Ajuntaments (Sant Cugat, Torredambarra, Tarragona, Reus...) on tant ERC com CiU van aprovar mocions semblants, l’equip de govern de la nostra ciutat, es va negar a adquirir este compromís social. Des de la CUP-Ae lamentem especialment l’actitud d’ERC, que es incapaç de posar un mínim accent social en l’equip de govern.

La segona moció denunciava la manca de sensibilitat ambiental de l’alcalde i els diferents equips de govern que ha tingut. I a més a més, denunciava que esta manca de sensibilitat ens ha costat i costarà molts diners. El programa PRECAT20 de la Generalitat de Catalunya (presentat a l’abril del 2014) va establir per al 2020 la voluntat d’arribar a un 60% de residus reciclats del totals de produïts. Tortosa només recicla un 25%, i des de fa uns anys, es penalitzen les tones de resta (no recollides selectivament). Al preu fixe de gestió i tractament de 37,5€/tona, cal afegir una penalització que fa uns anys estava al voltant dels 10€, els darrers anys eren 19,1, enguany seran 30€ i al 2020 seran 50€. En canvi les tones de residus recollits selectivament no paguen res (paper, plàstic, vidre...). Que Tortosa no haja fet una bona gestió, i comparats amb Amposta (48%), ens ha costat vora 800.000€ durant el període 2014-2018 i durant el període 2018-2020 ens podria costar uns altres 800.000€. Eixa és la diferència entre el que hem pagat i el que hauríem pagat si reciclarem com Amposta.

Per este motiu proposàvem tota una sèrie de mesures (que ja han funcionat on es recicla correctament) i acompanyar-les de la gestió mitjançant el COPATE, perquè és un organisme públic amb personal tècnic especialitzat per fiscalitzar el compliment de les clàusules de les empreses subcontractades. I a més a més, per un principi d’economia d’escala, si Tortosa genera 13.900 tones de residus, el COPATE podria arribar a gestionar vora 70.000. I per tant obtenir millors condicions, i preu.

La moció també plantejava avançar cap a la gestió directa (que evita dependència de les grans empreses, genera ocupació i és més econòmica) i el model porta a porta (perquè segons l’Agència de Residus de Catalunya és el més efectiu).

L’equip de govern va votar en contra. En este cas volem destacar una vegada més el paper d’ERC, que tot i que el seu partit a nivell territorial ha apostat pel COPATE, a Tortosa, el portaveu del grup i un altre regidor van votar en contra de la proposta, al costat de CiU. Per què? Perquè com vam destacar al ple, el grup municipal d’ERC no té projecte de ciutat i està sotmès a la voluntat de l’alcalde i el seu partit.

" L’Ajuntament no pot actuar com una ETT, i conformar-se en respectar els convenis laborals. L’Ajuntament no s’hauria de limitar a reproduir la precarietat laboral legalment establerta"