CUP-Ae PRESENTA DUES MOCIONS: ANUNCIS SEXISTES I CLÀUSULES TERRA

La CU-Ae ha presentat dues mocions al ple del mes de març. La primera demana a l’Ajuntament de Tortosa la persecució de la publicitat sexista dels espais públics, i entre altres, la retirada de la publicitat institucional d’aquells mitjans que tinguen publicitat sexista, de contactes o semblants. La segona, demana la contractació de personal especialitzat en clàusules terra per obrir una oficina d’assessorament municipal.

La primera moció demana que l’equip de govern redacte un decàleg de publicitat municipal (per evitar la publicitat sexista), que es facilite la denúncia de publicitat sexista existent al carrer, que la policia municipal reba formació en publicitat sexista per detectar la seua presència al carrer i que en un període de 3 a 6 mesos, es retire la publicitat municipal de les publicacions que continuen tenint anuncis sexistes, concretament «empreses que facin ús de la publicitat sexista (inclosos contactes o semblants) en espais públics».

Des de la CUP-Ae considerem que esta moció va en la línia del Pla d’Igualtat Municipal, que insisteix en «crear un nou concepte de masculinitat» i «cercar models no sexistes que ens permetin a tots i totes desenvolupar les nostres potencialitats», com a eina per combatre la violència masclista.

De fet al mateix eix 10 del Pla d’Igualtat Municipal, diu que caldrà donar «suport a les accions i campanyes contra l'explotació sexual, amb especial incidència en les dones i les adolescents, promovent una "tolerància zero"». Així com «promoure el control sobre els anuncis de contactes als mitjans de comunicació locals».

Des la CUP-Ae considerem que tot i els avanços aconseguits estem molt lluny d’arribar a la igualtat efectiva o acabar amb la violència masclista estructural. Per això és fonamental combatre el sexisme present a tots els àmbits i relacions. I és la publicitat un dels espais de transmissió i reproducció d’estos models, que de manera inconscient, amb les seues imatges fa interioritzar el masclisme estructural.

A més, la mateixa llei catalana 17/2015 d’Igualtat Efectiva entre homes i dones, al seu article 24 diu «Es prohibeixen la realització, l'emissió i l'exhibició d’anuncis publicitaris que presentin les persones com a inferiors o superiors en dignitat humana en funció del sexe, o com a mers objectes sexuals...».

Des de la CUP-Ae esperem que la moció siga aprovada per l’equip de govern perquè va en la línia del Pla d’Igualtat aprovat pel mateix equip de govern.

La segona moció demana l’Ajuntament una implicació directa per ajudar els ciutadans i ciutadanes amb els seus litigis amb la banca per les anomenades clàusules terra. Actualment, la banca és un dels sectors econòmics amb més denúncies per les persones consumidores, segons algunes estimacions, pot haver-hi entre dos i tres milions de contractes amb aquesta clàusula a l’Estat Espanyol.

Des de la CUP-Ae considerem necessari un assessorament de primera acollida amb caràcter objectiu, gratuït i universal, no només per identificar correctament cada casuística i indicar-ne les passes a seguir, sinó per assegurar-ne un accés universal i equitatiu. Les administracions públiques han de defensar de manera activa la ciutadania. No es pot deixar a la bona voluntat de la banca els aspectes tècnics a negociar, les clàusules sol, sostre, les preferents... demostren que la banca només pensa en guanyar diners, i si fa falta, a qualsevol preu.

Entre altres qüestions, la moció sol·licita «contractar personal especialitzat en clàusules terra, sostre o semblants, bé per reforçar l’Oficina de la Borsa d’Habitatge o bé per habilitar un espai d’assessorament al públic o bé qualsevol altre organisme públic supramunicipal, durant un període mínim de 3 mesos». L’objectiu ha de ser oferir serveis gratuïts de primera acollida (informació i assessorament) per garantir un assessorament objectiu i equitatiu.

En un altre punt la moció sol·licita «convocar, a través de l’OMIC del Baix Ebre, a les persones directores de bancs i caixes del municipi per instar-los a «fer totes les accions possibles per a realitzar una correcta informació i atenció a les persones afectade.

I finalment la moció també sol·licita «iniciar una campanya informativa adreçada a tota la població explicant on es podrà rebre l’assessorament gratuït i independent».

" Tot i els avanços aconseguits estem molt lluny d’arribar a la igualtat efectiva o acabar amb la violència masclista estructural"