L’EQUIP DE GOVERN DE TORTOSA COMET UN GREU ERROR AMB LA BIOMASSA

Des de la CUP Tortosa-Alternativa (CUP-Ae) ecologista, podem afirmar que l’actual equip de govern, amb el seu alcalde al capdavant, menteix a la ciutadania, ignora què és una energia renovable com la biomassa i falta a un dels seus acords aprovats al Pla d’Acció Municipal

El passat mes de juliol s’aprovava al ple de Tortosa i només amb el suport de l’equip de govern (CDC i ERC) l’avantprojecte i la licitació del projecte de les noves piscines de Tortosa. Uns dels punts que van generar un cert debat va ser el tipus d’energia amb el que s’abastirà la instal·lació. I veient les respostes que va donar l’alcalde Ferran Bel, des de la CUP Tortosa-Alternativa (CUP-Ae) ecologista, podem afirmar que l’actual equip de govern, amb el seu alcalde al capdavant, menteix a la ciutadania, ignora què és una energia renovable com la biomassa i falta a un dels seus acords aprovats al Pla d’Acció Municipal (PAM 2015-2019). Segons es recull als mitjans de comunicació, Ferran Bel va afirmar literalment que: “la biomassa genera CO2, el seu preu futur és incert, s’ha de comprar a diferència de l’energia solar «que és gratuïta». I el passat ple de l’EMD de Bítem, en el que l’equip de Convergència va informar de la compra d’una caldera de gasoil per a l’escola de Bítem quan es tenia el compromís i els diners de comprar-ne una de biomassa, només fan que reafirmar-nos en la nostra posició.

Vagi per endavant que el millor model per a la piscina de Tortosa, i per a totes aquelles instal·lacions municipals que ho permeten, per a la CUP-Ae hagués estat la instal·lació de plaques solars combinades amb la biomassa que els boscos de propietat de l’ajuntament poden donar, aprofitada de manera sostenible, no només per a la piscina, sinó també per a moltes més instal·lacions públiques.

Però què ha passat per a que un alcalde que al 2014 va dedicar una Expoebre a la biomassa forestal per les seus bondats ara afirme el contrari? Què ha passat per a que al 2015, abans de les eleccions municipals, Ferran Bel anunciés un pla per a introduir la biomassa a les escoles, equipaments i instal·lacions esportives, com a l’escola dels Reguers? Què ha passat amb el compromís número 248 del PAM 2015-2019, signat al juny de 2015 per CDC i ERC, on hi diu:”Impulsar la utilització energètica de la biomassa a les instal·lacions municipals? On és el pla per introduir la biomassa? On ha quedat el “District heating” (Xarxa de calor) anunciada al voltant de les piscines i que podia arribar a altres instal·lacions municipals? On està la política energètica i d’avançar cap a la sostenibilitat d’ERC? Què faran amb els Pla d’Acció de l’Energia Sostenible (PAES) que promou la Diputació de Tarragona, qui està promovent la instal·lació de punts de consum de biomassa a nivell local? Creiem que l’equip de govern i l’actual alcalde, no tenen cap política clara energètica en consonància amb els avenços que es fan a nivell europeu i català, i hauran de donar moltes explicacions a la ciutadania i també s’hauran d’assessorar millor.

A tall d’exemple, estes són algunes de les dades que es poden consultara la Diputació de Barcelona i que responen a les falses afirmacions de Ferran Bel:

• El balanç de CO2 de la biomassa és pràcticament neutre perquè emet el CO2 que l’arbre ha fixat durant el seu creixement.

• El preu de la biomassa és de 0,028 €/kWh mentre el gas natural és de 0,073 i el del gasoil 0,087. Per tant, un estalvi del 60% i del 70% de la biomassa respecte els altres combustibles fòssils.

• La biomassa és una energia renovable mentre el gas natural i el gasoil, no.

• La biomassa es pot extreure dels boscos de Tortosa, mentre el gas natural el comprem a l’Àfrica i a l’Àsia. Per tant, el preu de la biomassa el decidiria Tortosa i el del gas natural i el gasoil, el context sociopolític mundial.

• La biomassa és l’energia renovable que genera més llocs de treball i no es poden deslocalitzar.

• La biomassa és l’energia amb el preu més estable en els darrers 5 anys i res sembla canviar esta dinàmica.

Per tot això, des de la CUP-Ae demanem a l’actual equip de govern que reconsidere la instal·lació de gas natural a les piscines i de gasoil en altres instal·lacions públiques i que ens explique on està el seu pla per a impulsar la utilització energètica de biomassa entre els anys 2016 i 2019 que figura al PAM. Li recordem que ja hi ha instal·lacions al territori que utilitzem la biomassa local per a escalfar instal·lacions com la piscina coberta de la Sénia i moltes altres arreu del territori. L’actual equip de govern, amb Ferran Bel al capdavant, han comès un greu error amb la biomassa i no volem que la ciutat de Tortosa i els seus pobles deixen passar una oportunitat per a pagar menys per l’energia, crear llocs de treball i gestionar els nostres boscos davant riscos com els incendis forestals. En canvi, s’alineen amb un discurs que només les grans corporacions gassístiques i pretoleres defensen a dia d’avui i que ja sabem quins interessos defensen.

" No tenen cap política clara energètica en consonància amb els avenços que es fan a nivell europeu i català"