Un retrocés inacceptable

“L’escola del futur no es construeix amb lleis del passat”, aquest era uns dels lemes que es va lluir durant la manifestació de la comunitat educativa el dia 24 d’octubre. 2.000 persones, famílies, alumnes i docents de les Terres de l’Ebre vam mostrar als carrers de Tortosa el nostre rebuig a la LEC, a la LOMCE i a les retallades, la nostra indignació, la nostra ràbia, el nostre cansament i també com es llegia a la pancarta del SEPC, la nostra decisió de desobeir: “Les estudiants decidim desobediència”.

Desobeir unes lleis que implanten el neoliberalisme més agressiu a les escoles i als instituts, lleis que permeten la privatització, que autoritzen que amb diners públics es puguen subvencionar escoles privades, elitistes i religioses. Això és més que malversar els diners públics, és la implantació d’uns interessos de classe social i aquest és el missatge que la gent comença a captar i ho mostra amb expressions com “d’ara en endavant només podran estudiar els rics, com abans”, i aquest abans és el retrocés democràtic i social a què ens aboquen la LEC i la LOMCE.

I què estem fent les famílies, l’alumnat i els docents? Doncs comencem a organitzar-nos, poc a poc però amb il·lusió i constància. La força del carrer ens demostra que l’esperit de lluita que sovint trobem a faltar ens els claustres, hi és en les famílies i en l’alumnat i el seu desig de combatre per no perdre el que tant ha costat d’aconseguir, una escola pública gratuïta, de qualitat, que siga cohesionadora, integradora, inclusiva, democràtica, més lliure, sense retallades i a casa nostra catalana. I tenim referents de lluita que ens han d’encoratjar, la PAH i el “Sí que es pot”.

La manera de fer retrògrada, autoritària, memorialística que volen imposar no s’adiu amb la necessitat de construir una societat més lliure, crítica i democràtica que és el que des de l’educació s’ha de fer. I precisament per això, i des d’un concepte classista, d’imposició d’un model econòmic i social, el capitalisme més depredador, les lleis d’educació que han forjat pretenen aconseguir una societat submissa, trista, sense capacitat de decisió, per una banda obrers no qualificats a qui poder explotar i, per una altra, tècnics especialitzats però sense cap formació humanística, del tot necessària per a arribar a ser persones més completes i amb capacitat de reflexió i análisi, amb criteri.

Són moltes les raons que ens porten a enfrontar-nos a aquestes lleis i el que representen: un retrocés inacceptable!

Carme Abril Ferrer

CUP Tortosa