UNA MOCIÓ PER MILLORAR LA MOBILITAT I UNA DE LA CAMPANYA DELS SEDIMENTS

Per aquest proper ple del mes de desembre la CUP-Ae ha presentat dues mocions. Una per millorar el dia a dia de les persones amb mobilitat reduïda a la ciutat i una segona, impulsada per la Plataforma Salvem el Delta que demana diverses actuacions per augmentar els sediments al delta de l’Ebre. La CUP-Ae també valora el reinici de les obres del pont.

La primera moció no és la que originàriament volia presentar la CUP-Ae perquè l’ha negociada amb l’equip de govern que s’ha compromès a votar-la a favor. La moció destaca que el dret internacional i per tant el català, «han evolucionat des d’una visió paternalista amb aquest col·lectiu fins un model de promoció de l’autonomia personal, que ha d’evitar la discriminació però especialment fomentar accions positives per garantir l’exercici de tots els drets». És un problema que afecta a una part de la població important, un 5% de la població catalana o quasi 3700 persones al Baix Ebre al 2014, i un col·lectiu que augmenta amb l’envelliment de la població (al 2011 hi havia un 70% més que al 2001 a Catalunya). A més es tracta d’un col·lectiu amb taxes d’atur més altes, sous més baixos i més precarietat laboral.

Per tot això, la CUP-Ae ha volgut presentar aquesta moció i l’ha volguda negociar amb l’equip de govern perquè «considerem que és un tema de ciutat, de consens i d’interès general, que no hauria de tenir color polític». La moció contempla l’elaboració d’una memòria anual que registrarà totes les actuacions fetes i les quantificarà en l’àmbit de barreres arquitectòniques, una mesura que la CUP-Ae valora positivament perquè «visualitzar unes polítiques suposa valorar-le. També contempla que a la reunió del Consell ciutadà de sostenibilitat, el darrer punt estarà reservat exclusivament a les persones i col·lectius amb mobilitat reduïda. Tot i que la CUP-Ae en un principi havia plantejat la creació d’un Consell ciutadà específic per persones amb mobilitat reduïda, no es va poder arribar a un acord en aquest punt. També recull actuacions en rampes i aparcaments amb una major sensibilitat per tots els tipus de cadires així com el compromís de garantir aparcaments reservats a tots els actes públics, festes i fires de la ciutat, que fins ara només es feia en els més importants.

L’equip de govern també s’ha compromès en el termini de mig any, a fomentar una campanya a la premsa de sensibilització ciutadana per respectar les rampes i aparcaments reservats, que anirà acompanyada d’una campanya de la Policia Local amb avisos de multes semblant a la que es va fer amb els cotxes aparcats a les voreres.

Des de la CUP-Ae som conscients que «per molt que es faça mai serà suficient en aquest àmbit», però valorem els aspectes que recull la moció, i el fet de tractar públicament aquesta realitat que és viu en silenci justifiquen la presentació de la moció i l’acord amb l’equip de govern, i que «esperem siga també amb la resta de partits».

L’altra moció, és una proposta de la Campanya pels sediments per un equilibri natural al delta. És una moció que exigeix accions jurídiques, científiques i legislatives perquè la supervivència del delta estiga per damunt dels interessos de les hidroelèctriques, indústries contaminants... L’argument és contundent, durant aquest segle el 45% de la superfície del delta poc quedar baix mar per la manca de sediments (actualment arriben 100.000 tones pels 20 bilions que arribaven abans dels embassaments).

En la moció es demana obrir les comportes de fons de Riba-Roja, Flix i Mequinença i de la resta d’embassaments, reparar les que no funcionen o si cal, enderrocar embassaments obsolets. També demana recuperar la cultura del colmateig i un treball amb les universitats i administracions públiques per situar l’equilibri natural del delta i la seua supervivència com a prioritat al debat.

Respecte al reinici de les obres al pont, la CUP-Ae considera que el temps per trobar una solució ha estat excessiu. Massa temps per una solució que ens costarà més diners, i que, demanem a l’equip de govern, almenys no ens coste més temps. Per això des de la CUP-Ae demanem a l’alcalde de la ciutat que exigisca a l’UTE que respecte els terminis signats per l’acabament de l’obra.

"Per la CUP-Ae és important tractar públicament aquesta realitat que és viu en silenci"