Breu explicació de la roda de premsa sobre la gestió de l'hospital de Jesús

Objectiu: Informar a la ciutadania de la gestió dels serveis sanitaris municipals, tal i com ens comprometérem durant les eleccions municipals, ja que entenem que la presència de la CUP a l’ajuntament és útil, entre d’altres raons, perquè pot tenir accés a informació que normalment se li veda i, així, poder-la fer pública. Ara que formem part del Consell d’Administració de les empreses municipals que gestionen serveis sanitaris, volem donar a conèixer les nostres sensacions i anàlisi del seu funcionament i, alhora, denunciar públicament que el govern de la ciutat està privatitzant un nou servei sanitari: la diàlisi.

 

També volem aprofitar l’ocasió per mostrar el nostre rebuig a la nova retallada que des de la Conselleria de Salut es vol imposar als serveis d’ambulàncies de les Terres de l’Ebre.

 

 

Guió roda de premsa:

 

Començarem la roda de premsa fent un breu anàlisi i valoració de la primera reunió com a membres del Consell d’Administració de les empreses sanitàries municipals (Tortosa Salut, S.L. GESAT Gestió Sanitària i assistencial de Tortosa, EPEL Hospital i llars de la Santa Creu de Jesús):

 

  1. I la primera qüestió a comentar, i que creiem important canviar, és l’opacitat i la dificultat per a accedir a la informació (també com a membres del Consell d’Administració).

Fa tres anys que la CUP demana informació a l’ajuntament de Tortosa envers la gestió que fa Sagessa de dos hospitals de la ciutat (Clínica Terres de l’Ebre i L’Hospital de la Santa Creu) i que, per tant, mou molts diners del municipi. Una preocupació més que justificada perquè aquesta empresa, SAGESSA, està sent investigada per múltiples irregularitats i presumpta corrupció política. Tres anys que se’ns nega la informació, tres anys en els quals el govern de la ciutat, i molts cops fins i tot l’oposició, ens ha ridiculitzant dient-nos que el cas INNOVA no tenia relació amb SAGESSA, que l’ajuntament de Tortosa no té cap relació amb SAGESSA i que les nostres denúncies pertanyien a un altre ajuntament. Cal recordar, expressament, les declaracions de Meritxell Roigé com a resposta a la moció popular presentada per la CUP al juliol de 2014 (quan encara no estàvem a l’ajuntament) en què demanàvem una auditoria externa als serveis gestionats per SAGESSA per saber si les irregularitats també havien arribat a Tortosa. Ens va arribar a dir que no hi havia cap relació entre GESAT i Sagessa i que ens havíem equivocat d’ajuntament perquè era un problema que només afectava a Reus.

Paraules textuals de Roigé (segons acta ple 7/07/2014): “Si partim dels punts de la moció, puc dir que GESAT no pertany a Innova. GESAT és 100% de l’Ajuntament de Tortosa. GESAT no és cap filial de SAGESSA (...) GESAT és qui decideix, ho torno a dir, no forma part de SAGESSA. És cert, tenim un contracte que ho gestiona, és cert, però no es decideix res en cap cas (...) segurament s’han equivocat d’ajuntament o agafen una moció presentada al seu moment a l’Ajuntament de Reus i la porten aquí a l’Ajuntament de Tortosa volent crear falses notícies respecte al que s’està produint a dia d’avui”

 

 

El febrer de 2013, des de la CUP, vàrem demanar informació a l’Ajuntament de Tortosa envers la gestió que fa SAGESSA de dos hospitals a la ciutat: La clínica Terres de l’Ebre i l’Hospital de la Santa Creu de Jesús. La resposta va ser una carta signada per l’alcalde en la qual se’ns negava la informació, negant la relació GESAT-SAGESSA. Ferran Bel deia textualment a la carta datada del 27 de febrer de 2013 “L’ajuntament és soci únic exclusivament de l’entitat GESAT i aprofite per dir-li que aquesta no és una fundació sinó que és una societat mercantil i, a la vegada, no té cap dependència ni funcional ni accionarial respecte SAGESSA”.

 

Portem tres anys denunciant la manca de transparència en la gestió dels serveis sanitaris municipals de Tortosa i ara que formem part del Consell d’Administració de les empreses municipals de serveis sanitaris: GESAT, Tortosa Salut, S.L. i Epel, podem dir sense por a equivocar-nos que l’alcalde i el seu govern han mentit i que, efectivament, SAGESSA i GINSA (filial de Sagessa que gestiona administrativament el grup SAGESSA) són les vertaderes gestores dels serveis sanitaris municipals de Tortosa.

 

Tres anys negant-nos la relació GESAT-Sagessa i quan arribem a la primera reunió del Consell d’Administració ens trobem que la reunió la porten, a més a més de Ferran Bel, Jordi Colomer, Director General de grup Sagessa/GINSA, i el Sr. Carles Abelló, Director del departament económic-financer del grup Sagessa/GINSA. Tots els documents presentats estan signats per SAGESSA o GINSA, i el primer document que se’ns remet com a membres del Consell d’Administració descriu GESAT com a integrant del grup SAGESSA. Aquest document cita, textualment, “GESAT forma part del grup SAGESSA”

 

Des de CUP-Ae ens preguntem: Per què? Per què tanta mentida i por a donar la informació? ¿Per què el govern de la ciutat, des de fa tres anys, cada cop que des de la CUP hem manifestat la nostra preocupació pel cas de corrupció d’INNOVA que afecta molt directament a SAGESSA, empresa que gestiona els serveis sanitaris municipals, l’alcalde s’ha afanyat a dir que Sagessa no tenia res a veure amb l’Ajuntament de Tortosa? Serà que gestionar la meitat del pressupost municipal no és tasca suficientment important? Des de la CUP ens comprometem a treballar per la transparència i, en aquest sentit, hem entrat una petició al Consell d’Administració en què demanem que se’ns aclarisca la relació comercial entre GESAT, EPEL, Tortosa Salut, S.L. i SAGESSA, volem saber quin és el seu organigrama. Tota la informació l’anirem fent pública.

 

L’opacitat i manca de transparència no la trobem només en el fet de ser enganyats públicament pel govern de la ciutat sinó que encara ara, que som en teoria membres de ple dret del Consell d’Administració, no tenim accés a la informació o, millor dit, tenim accés amb un període tan curt de temps que no és materialment possible analitzar la informació com per poder prendre decisions des de la responsabilitat. Des de la CUP, en el primer Consell d’Aministració vam votar en contra de totes les votacions i així ho continuarem fent si no tenim la informació amb el suficient temps com per poder-la analitzar i exercir amb responsabilitat el nostre càrrec. De fet, estem escandalitzades al veure com es prenen les decisions sense el més mínim debat i sense que els consellers i conselleres haguen analitzat la informació. La manca de control pública en aquest model de gestió és evident. El Consell d’Administració no pot fer les seues funcions amb la poca informació de la que disposa i en una reunió de menys d’una hora per empresa, que s’acaba convertint en un vist i plau incondicional a les propostes del director de SAGESSA i GINSA. En nom de la transparència, i perquè els membres del Consell d’Administració puguen efectuar correctament la nostra tasca de fiscalitzadors, demanem des de CUP AE a l’alcalde que es comprometi a donar la informació dels expedients que seran tractats amb un mínim de 96 hores abans de la reunió i que es facilite l’accés a la informació enviant-la als consellers i conselleres via email (fent així alhora un ús més reduït del paper). Sabem que la llei marca 48h i que no es van complir en la primera reunió (ja que després d’insistir se’ns va entregar 28 hores abans de la reunió (un expedient de 300 planes) però creiem que cal més temps per poder realitzar correctament la tasca del Consell d’Administració.

 

  1. Manca de control i fiscalització pública: si el model de gestió de Sagessa és un model públic-privat, és a dir, capital públic règim jurídic mercantil, el control i la fiscalització l’hauria de realitzar el consell d’administració però pel seu propi funcionament aquest control no és real. Durant la primera reunió del Consell d’Administració es va arribar a votar un document que ni tan sols estava a l’expedient de l’ordre del dia, és a dir, es va votar un document que ningú havia llegit confiant cegament en el director de SAGESSA, aleshores, quina és la tasca del Consell d’Administració? Ens preocupa aquesta manera tan irresponsable de funcionar; la informació que s’aporta per exemple en el compte de resultats són exageradament generals i no responen a la informació detallada que rebria qualsevol altre Consell d’Administració, aquestes dades no permeten cap anàlisi de la gestió (no hi ha suficient informació).

 

  1. Així, doncs, constatem que aquest model de gestió públic-privat es caracteritza per l’opacitat i manca d’accés a la informació, per una manca escandalosa de control públic. Des de la CUP-Ae optem per un model de gestió directa, de qualitat i transparent, i per aquest ens oposem a un pas més en el camí cap a la privatització que està fent l’ajuntament de la ciutat. Aprofitem per aclarir que privatitzar no vol dir que la ciutadania haja de pagar pels serveis de nou (ja ho paguem mitjançant els impostos). El que significa és que no està gestionat directament des d’una institució pública sinó des d’una empresa mercantil.

Des de la CUP, per tant, ens oposem a la privatització durant 10 anys amb un pressupost màxim de licitació de més de 13 milions d’euros (actulamnet en concurs adjudicatari) del servei de diàlisi (això vol dir que ho farà una tercera empresa, ni tan sols SAGESSA on, almenys, el capital és públic). Aquest model de gestió hipoteca el nostre futur perquè acabem pagant molt més per un servei que gestionant-lo directament des de les institucions. Seria més barat i, per tant, els beneficis anirien a una nova inversió pública, i no pas a butxaques privades (òbviament, si les empreses agafen aquests serveis és perquè trauen beneficis econòmics).

 

4. També volem aprofitar l’ocasió, ja que la temàtica és sanitària, per mostrar el nostre rebuig a la nova retallada que des de la Conselleria de Salut es vol imposar als serveis d’ambulàncies de les Terres de l’Ebre i que també afecta al Baix Ebre (ambulàncies de l’Ametlla de Mar i Xerta).