TORTOSA NO TÉ CAP ESCOLA BRESSOL PÚBLICA.

La CUP-Ae ha presentat avui la campanya: Tortosa ciutat no té cap escola bressol pública. Volem escoles bressols públiques, ja! Una campanya que demana a l’equip de govern una escola bressol pública pel curs 2019-2020. La campanya que es farà durant els mesos d’abril i maig consistirà en un tríptic que arribarà a les llars de la ciutat, un acte al carrer i una moció al ple del mes de juny.

Parlem d’un servei públic per cobrir una necessitat social. Ens preocupa que quan l’alcaldessa explica el seu projecte de ciutat, parle d’obres i de canviar la cara a la ciutat però sembla com si oblidés que a la ciutat viuen persones i estes tenen, tenim, necessitats.

Una escola bressol és servei bàsic per una ciutat:

- Perquè redueix les diferències socials. A més escolarització i educació més possibilitats de trencar el cercle de la pobresa estructural. I no podem oblidar que Tortosa és una de les ciutats catalanes més desiguals en diverses dades de l’INDESCAT, com l’índex de desigualtat de la renda familiar disponible.

- Perquè redueix la desigualtat efectiva entre homes i dones. Són les dones les que tenen cura dels xiquets i xiquetes si no van a una escola bressol. I això, ho fan sacrificant la seua vida professional i social, i per tant el seu projecte vital. Este equip de govern s’omple la boca en la defensa de la igualtat i presentant plans d’igualtat i de polítiques de dones. Doncs, una de les accions més efectives que pot fer una ciutat per la igualtat, és tenir escoles bressols públiques.

- Està acceptat que l’escolarització durant els primers anys de vida millora el desenvolupament físic, intel·lectual, emocional i social.

Des de la CUP-Ae demanem que la futura escola bressol siga de gestió directa (com la futura piscina) i amb tarificació social (que pague més qui té més).

Una plaça d’escola bressol, segons la Diputació de Barcelona, té un cost aproximat de 5.000€ anuals. Les despeses es cobreixen amb tres fonts: 1/3 de les unitats familiars, 1/3 del pressupost municipal i 1/3 de subvencions d’entitats supramunicipals com la Diputació de Tarragona (al 2017 Amposta va rebre 113.000€ per este concepte, Valls 90.000 o Deltebre 72.000€). Per una escola bressol de 100 places, estem parlant d’una inversió social de poc més de 150.000€ en una ajuntament que té un pressupost de més de 35 milions d’€, o quasi 70 milions si incloem les empreses municipals.

No estem demanant res extraordinari. Poblacions ebrenques més menudes tenen llars d’infants (L’Ametlla de Mar 160 places públiques, Amposta 106 places públiques, La Ràpita 102 places, Jesús 41, Bítem 19...). I ciutats amb població semblant a la de Tortosa no tenen una escola bressol sinó més (Valls 4, Olot 3, Sant Pere de Ribes 3, Barberà del Vallès 6...). Llavors, per què encara Tortosa ciutat no té cap escola bressol pública.

Hi ha famílies de Tortosa que es veuen obligades a dur els seus fills/es a llars d’infants de Bítem, Jesús, Tivenys o fins i tot Amposta, perquè no poden assumir la despesa d’una privada o no volen dur els seus fills i filles a una escola bressol cristiana, que és qui té el monopoli del negoci a Tortosa ciutat.

'Parlem d’un servei públic per cobrir una necessitat socia'