Una reserva d’oportunitats

Com a CUP Tortosa volem felicitar-nos com a territori per les oportunitats que esta declaració pot portar-nos. Esta vegada, se’ns valora el territori pel que tenim i no pel que se’ns pot espoliar (energia i l’aigua de l’Ebre) o abocar (abocadors de deixalles al Pinell i a Riba-roja). Se’ns reconeix que tenim el segon delta més important de la Mediterrània europea amb uns boscos més propis de l’Europa més humida (fageda del Retaule) i com no, un dels ecosistemes fluvials més importants del sud d’Europa, el riu Ebre, entre molts d’altres valors naturals i etnològics.

Entenem que la Reserva de la Biosfera ha de ser l’oportunitat de consolidar i de potenciar els nostres valors naturals i el nostre camp, la nostra pagesia. Però no a qualsevol preu, no, sinó d’una manera sostenible i respectuosa amb el medi ambient. Entenem, per tant, que arribem tard a aturar la massificació eòlica de la Terra Alta, però que volem que siga una eina més per aturar esta destrucció del patrimoni natural i l’estafa que al capdevall representen estos molins, com sempre han dit la gent de la Plataforma en Defensa de la Terra Alta. Entenem que pot ser l’eina que consolide els cabals mediambientals per al riu Ebre que fa tants anys que defensa la Plataforma en Defensa de l’Ebre. Entenem que no pot haver un altre Enron a la Ribera d’Ebre, ni un Castor a les portes del riu Sénia, ni una foneria al cor del Delta i com no, una nuclear que només aporta riquesa per a uns quants i problemes per a moltes persones.

Creiem que és l’oportunitat per a què a n’este territori el desenvolupament s’imagine d’una altra manera. És l’oportunitat per a què arribe indústria també, però no a qualsevol preu. Si volem preservar el nostre patrimoni natural i desenvolupar una economia sostenible i respectuosa amb el medi ambient i amb les persones que hi vivim, no podem continuar considerant que els recursos naturals són infinits, com ho considera l’actual sistema econòmic. Tenim només el que tenim i prou, i volem que este reconeixement servisca d’una vegada per totes, per a crear un model de territori socialment just i territorialment equilibrat. La Reserva ha de ser per al 99% de la població i no per a l’1% que només pensa a enriquir-se destrossant el que faça falta. En definitiva, és una oportunitat que no la podem desaprofitar perquè volem ser al món però decidint-ho entre tots i totes.

Xavi Rodríguez