8 MESOS DESPRÉS, PAGUEM PER UN SERVEI QUE NO REBEM

Un exemple serien les fires de dilluns i dissabte (al Temple i Ferreries), tot i que fa ja 9 mesos de l’entrada en vigor del nou contracte. No s’està fent la tasca pedagògica de carrer ni la neteja i recollida estipulades al contracte.

L’1 d’agost de 2018 va entrar en vigor el nou contracte de neteja viària i recollida de residus urbans, per valor de quasi 23 milions d’€ durant 10 anys. Tot i que fa quasi 9 mesos de l’entrada en vigor de l’esmentat contracte, no han arribat els camions per fer la recollida selectiva, es comencen a instal·lar els nous contenidors, no estan redactats els 32 projectes singulars de recollida selectiva de residus...

Com a exemple destaquem les fires del Temple i Ferreries. No ha canviat res amb el nou contracte. Les restes de la fira (papers, plàstics...) es queden al terra en acabar la fira. Cap empresa passa a recollir-les, de manera que el vent les porta al riu, al clavegueram, als parcs... Tampoc cap educador/a ambiental explica als i les firaires que els residus no s’han de llançar.

Des de la CUP-Ae considerem que quasi nou mesos des de l’entrada del nou contracte:

1. És inadmissible que no estiguen redactats els projectes singulars de recollida selectiva. El contracte preveia que l’empresa guanyadora havia de lliurar-los un mes després de començar el servei. Entenem, i hem respectat, que un mes era un termini molt optimista, però ja fa 9 mesos.

Per això, instem que en tot cas, si no estan redactats, l’equip de govern i l’empresa, tinguen una mínima sensibilitat mediambiental, i de manera temporal, busquen la manera de solucionar problemes molt localitzats i concrets, com el de les fires.

Des de la CUP-Ae tenim constància, que diversos veïns i veïnes s’han queixat reiteradament per esta qüestió, via instàncies a l’alcaldessa, sense cap resposta.

2. Ja vam anunciar en el seu moment, que una educador/a ambiental era insuficient per canviar els hàbits de la ciutadania en matèria de recollida selectiva. 9 mesos després, esta persona no està fent la tasca pedagògica al carrer, perquè està redactant i consensuant molts d’estos projectes de recollida singular. Reiterem, amb una persona no es poden fer totes les tasques que necessitem per canviar hàbits, i arribar al 50% de recollida selectiva en 10 anys.

3. Estem pagant el 100% d’un servei que no rebem al 100%. Tot i que el servei (per manca de camions, contenidors, deixalleria mòbil al febrer, projectes singulars no executats...) no està realitzant-se com recull el contracte, estem pagant el 100% del contracte des del començament. Només la part variable de la recollida selectiva es pagarà en funció dels resultats, però perquè ja ho preveia el contracte.

4. És lamentabls que tot i els 23 milions d’€, l’evidència de cada dilluns i dissabte després de les fires i les instàncies d’alguns veïns/es, continuem contaminant el riu Ebre i també la nostra salut. No podem oblidar que els plàstics passen del carrer a l’aigua del riu i la mar, i d’allí passen als peixos via microplàstics que acaben arribant al nostre sistema digestiu.

5. En el seu moment ja vam denunciar que signar un contracte per 10 anys amb una empresa de l’IBEX 35 hipotecava el control del servei que quedava en mans d’una gran multinacional. L’ajuntament, no té ni la capacitat legal ni tècnica, per exigir una millor realització del servei ni per fer un seguiment tècnic del seu desenvolupament.

Al seu moment, també vam criticar la sortida del COPATE alhora de negociar el contracte. Això suposa que l’ajuntament per fiscalitzar Acciona només té un cap d’àrea i un tècnic (tots dos amb més àmbits de responsabilitat com serveis, espai públic, policia...). Acciona en canvi té quasi 40.000 treballadores i un volum de vendes de 7.500 milions d’€ al 2018.

Per este motiu, quasi 9 mesos després de començar el contracte, i tot i que Acciona no presta el servei amb els recursos estipulats, ni està executant els projectes de recollida selectiva establerts, l’ajuntament no s’atreveix a exigir a Acciona una rebaixa de les quantitats establertes tant al 2018 com al 2019.

"Estem pagant el 100% d’un servei que no rebem al 100%"