LA CUP-Ae HA PRESENTAT UNA MOCIÓ PERQUÈ L’AJUNTAMENT SIGA UN AGENT ACTIU EN LA DIGNIFICACIÓ DEL NUCLI ANTIC

La moció proposa un gran pacte de ciutat per abordar el problema. Un pacte amb el compromís, que els governs municipals futurs, prioritzen solucionar esta problemàtica. Per la CUP-Ae com venint diguent des del 2015, esta problemàtica és la principal de la ciutat, juntament amb la precarietat laboral i de model productiu, i la situació d’emergència social o risc d’exclusió social que viu permanentment quasi un terç de la població.

Durant el passat mes d’octubre dos ensurts, un al carrer Montcada i un altre a la plaça del Rastre, han posat damunt de la taula una realitat evident. L’estat inadequat de molts edificis, carrers i espais dels barris del nucli antic. Des de llavors la CUP-Ae ha recollit la preocupació de nombrosos veïns i veïnes i comerciants del nucli antic.

És esta preocupació ciutadana, la que ens ha dut a presentar esta moció, que demana a l’equip de govern de Tortosa i a tots els grups municipals que ens impliquem de manera activa, com agent dignificador del nucli antic.

Amb este pacte, des de la CUP-Ae demanem encarar la realitat, sent conscients que no n’hi ha solucions miraculoses ni demagògiques. Amb el pla estratègic, pas a pas i any a any, proposem dignificar el nucli antic a llarg termini. Si cada any l’ajuntament rehabilita uns quants pisos, estimula a fer-lo a comunitats de propietaris que encara no estan constituïdes... amb 10 anys haurem avançat molt. I a més a més, això servirà d’estímul perquè altres propietaris/es facen el mateix. I cal també, buscar recursos econòmics i tècnics d’altres administracions supramunicipals.

Si la resposta és limitar-se a enviar requeriments a les persones propietàries i esperar que actuen, el barri continuarà degradant-se i cap persona tindrà interès en invertir en la rehabilitació de les seues propietats. Amb la moció proposem una actitud activa de l’ajuntament de Tortosa, tot i les restriccions pressupostàries i legals.

Som conscients que és un problema que la ciutat arrossega des de fa anys. Tots els equips de govern que ha tingut la ciutat són responsables d’haver arribat a esta situació. Però creiem hem d’aprofitar el moment per superar la crítica política i fer un debat de ciutat. Una proposta de futur, que supere el marc partidista i pense en clau de ciutat i de futur, no de passat. Amb un ampli consens polític, perquè governe qui governe la ciutat, la dignificació del nucli antic siga una prioritat estratègica durant els propers deu anys.

Els acords que demana la moció són:

1. Fer una taula amb persones tècniques de l’ajuntament i expertes d’altres municipis en urbanisme, habitatge social i serveis socials. Que participen també entitats de la ciutat que treballen pel patrimoni, veïns i veïnes, grups municipals i ciutadania interessada.

2. Tenir al març del 2019 un pla estratègic a 10 anys vista per encarar el problema.

3. Elaborar un cens durant els propers tres mesos de tots els edificis i cases que estan abandonats o en risc d’esfondrament. I identificar els seus propietaris/es.

4. Un compromís de tots els partits que aproven la moció per assumir este pla estratègic tant si governen la ciutat com si estan a l’oposició.

5. Destinar als pressupostos municipals del 2019 i següents partides concretes que puguen permetre a l’ajuntament de Tortosa ser un agent actiu en la compra i rehabilitació d’edificis, pisos, solars...

6. Formar al personal tècnic de l’ajuntament d’habitatge i serveis socials per cercar fórmules comunitàries (com el lloguer social) que eviten l’especulació i la gentrificació.

7. Cercar la col·laboració tècnica i econòmica d’administracions supramunicipals per col·laborar en el projecte.

"Una proposta de futur, que supere el marc partidista i pense en clau de ciutat i de futur, no de passat. Amb un ampli consens polític"