LA CUP TORTOSA DENUNCIEM LA INSTRUMENTALITZACIÓ  QUE EN FA L’EXTREMA DRETA DE LES MOBILITZACIONS PER SEGUIR BLANQUEJANT EL MONUMENT FEIXISTA DE TORTOSA.

Avui hem vist amb preocupació la campanya organitzada pel COREMBE per seguir blanquejant el monument feixista de Tortosa. Emplacen la gent a què surti al carrer i encengui espelmes el mateix dia que s’il·luminarà el monument per demanar la seva reinterpretació. Comprovem com també aprofiten les mobilitzacions que es fan arreu del territori en contra de la guerra per seguir ocupant espais on la banalització del feixisme és la seva carta de presentació.

La CUP sempre hem denunciat les intencions que hi ha darrere plataformes com aquesta que sorgeixen amb la voluntat de mantenir el monument feixista de Tortosa, i així seguir blanquejant el franquisme.

El passat dijous 17 de febrer, es va tractar en seu parlamentària, dins la Comissió de Justícia, una proposta feta per l’extrema dreta de Vox. En aquesta es demanava l’adhesió a les propostes del COREMBE per defensar la voluntat de mantenir el monument feixista de Tortosa.

En l’exposició realitzada per l’extrema dreta, es reproduïen cada un dels arguments que utilitza recurrentment el COREMBE o «Tortosins pel Monument» per defensar la seva reinterpretació, mostra clara de qui realment està movent els fils dins d’aquestes plataformes.

Un dels arguments als quals s’agafava Vox era la consulta de 2016, on poc més del 20% del cens es va pronunciar. La CUP Tortosa, ja des d’un primer moment, vam manifestar el nostre desacord total en la celebració d’aquesta consulta. Postura que vam defensar sense el suport de cap altre partit polític de la ciutat.

No només això, Ferran Bel, que en aquells moments era l’alcalde de Tortosa, apostava clarament pel manteniment del monument. ERC, PSC i Movem també van apostar i legitimar aquesta consulta.

Com a CUP ja avisàvem de les greus conseqüències que podia provocar el resultat, per la qual cosa vam manifestar que no acataríem el resultat d’una consulta vergonyosa que no s’hagués hagut de celebrar mai.

A la comissió parlamentària abans esmentada, la representant d’ERC, la senyora Maria Jesús Viña, deia textualment: «M’indigno cada cop que passejo per la vora del riu i veig el monument feixista». Sembla ser que aquesta indignació no la tenia el 2016, quan era regidora de l’Ajuntament i formava part del govern, ja que recordem que juntament amb el seu partit va legitimar la consulta i la seva pregunta trampa.

Un altre dels arguments que apuntava l’extrema dreta era la transversalitat política de les persones que formen part d’aquestes plataformes. Des de la CUP tornem a exigir tant al PSC de Tortosa com també a Movem, partits que compten amb importants figures de les seves organitzacions dins del COREMBE, que deixin de posar-se de perfil i que desautoritzin aquestes persones.

En la mateixa direcció, exigim a l’equip de govern que deixi de fer càlculs electorals i es posicioni clarament a favor de la retirada immediata del monument feixista més gran de Catalunya. Si no és així, les agrupacions amb representació política a l’Ajuntament de Tortosa només alimentaran, un cop més, les falsedats utilitzades per l’extrema dreta. Exigim que no es continuï banalitzant i alimentant el feixisme.

No ens hem d’enganyar, el fet que el monument franquista de Tortosa segueixi dempeus es deu també al context històric de la ciutat. Una ciutat on els mateixos cacics que van governar-la durant el franquisme, van seguir governant-la després de la mal anomenada Transició. Cacics que sempre s’han posat de perfil, o han instrumentalitzat i buidat de tot el seu potencial aquestes consultes ciutadanes per tapar les seves vergonyes.

També es deu a la incapacitat del govern de la Generalitat d’aprovar d’una vegada una llei de memòria democràtica que estigui a l’altura, i que marqui un marc clar per poder retirar de l’espai públic no només el monument de Tortosa, sinó tota la simbologia feixista que encara trobem als nostres carrers i edificis. Així que com a CUP exigim la tramitació urgent d’aquesta nova llei.

I també, dins d’aquest context, volem denunciar la instrumentalització que està fent l’extrema dreta de les mobilitzacions ciutadanes dels últims dies. Exigim a totes les representacions polítiques de la ciutat que es desmarquin d’aquesta convocatòria que fa el COREMBE, i que en el cas de què integrants de la seva formació segueixin donant-li suport, els desautoritzin públicament sense més dilació. Exigim que totes les formacions polítiques de la ciutat deixin de banda els seus càlculs electorals d’una vegada per totes i facin front comú per eliminar tots els vestigis franquistes de la nostra ciutat.