LA PREVENCIÓ CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÈNERE TAMBÉ ES RETALLA

Avui 25 de novembre, dia internacional contra les violències de gènere, des de la CUP Tortosa volem manifestar la nostra solidaritat vers les dones que pateixen qualsevol tipus de violència pel fet de ser dones i mostrar la nostra indignació davant aquesta desigualtat social que provoca cada any morts i agressions.

Alhora però volem recordar que els conflictes i desigualtats socials no són catàstrofes naturals: tenen causes i responsables. Les causes de les violències de gènere les trobem en la desigualtats d’oportunitats entre homes i dones. Un sistema que educa en rols diferenciadors a les persones, atorgant uns valors i comportaments socials per a les dones i d’altres per als homes. Aquest repartiment del treball en funció dels gènere genera moltes desigualtats i opressions. La primera és que castra la pròpia identitat, creant estereotips molt rígids en funció del sexe i això alhora provoca marginació per aquelles que trien sortir dels patrons sexuals marcats (heteropatriarcal). La segona és que la societat no valora de la mateixa manera les tasques que s’assignen tradicionalment a les dones que als homes. Les tasques públiques (professionals i polítiques) són valorades socialment i retribuïdes econòmicament, en canvi, les tasques que tradicionalment s’han assignat a les dones (tasques de la llar i de la cura) no tenen ni reconeixement social ni retribució econòmica. Aquest educació sexista crea un imaginari col·lectiu que fa que una dona continue cobrant menys que un home pel mateix treball o que un home es crega amb dret d’humiliar, agredir o assassinar a una dona.

Així doncs, la manera d’acabar amb les humiliacions, assetjaments, agressions i assassinats a les dones és acabar amb el sexisme present en cada àmbit de la nostra societat i per fer-ho, cal actuar des de tots els fronts (laboral, educació, mitjans de comunicació, serveis públics...)

Aquesta necessitat d’acabar amb les desigualtats estructurals entre homes i dones per acabar amb les violències de gènere ve recollida a la llei 5/2008 del Parlament de Catalunya. Malauradament però, aquesta llei, en la majoria dels seus apartats, no s’està complint.

Per aquest motiu des de la CUP Tortosa avui volem denunciar la violència institucional que també s’exerceix cap a les dones:

Violència perquè no es compleixen les lleis.

Violència perquè no s’inverteix suficient en prevenció i serveis assistencials.

Violència perquè s’han retallat serveis socials imprescindibles per assegurar una vertadera igualtat d’oportunitats.

Parlem d’incompliment de la llei 5/2008 perquè la gran majoria de les mesures que contempla la llei són de prevenció. Mesures com implantar un sistema coeducatiu a les aules (no sexista i que empodere a les dones), mesures com canviar els patrons sexistes als mitjans de comunicació... Mesures que mai s’han dut a la pràctica.

Parlem de poca inversió en serveis socials perquè les dones que es troben en situació de violència no reben l’ajuda social necessària per garantir la seva sortida del nucli familiar i començar una nova vida. Per a fer-ho necessiten assistència psicològica, jurídica i econòmica. És obvi que la independència econòmica respecte l’agressor en casos de violència en l’àmbit de la parella és imprescindible per poder refer les seues vides. Les ajudes econòmiques que aporta la Generalitat a les dones sense recursos econòmics és un únic pagament que correspon a 6 mesos d’atur. A més a més, l’ajuda que ofereix la Generalitat vers la incorporació laboral de les dones en situació de violència és irrisòria davant la magnitud de dita injustícia (43 dones en tot el 2012).

Segons fonts del Departament d’Interior a Catalunya, els tres primers trimestres del 2013, 9392 dones van denunciar agressions en l’àmbit de la parella. Davant una problemàtica que afecta a milers de dones, les respostes polítiques no estan a l’alçada.

I afirmem que el govern de la Generalitat està retallant en els mitjans per combatre la violència de gènere perquè ha eliminat recursos destinats específicament a aquest fi (eliminació del programa de seguretat contra la violència masclista, eliminació de la direcció general d’igualtat d’oportunitats en el treball, reducció significativa des del 2010 del pressupost destinat a l’Institut Català de les Dones...) i perquè les retallades en serveis socials (escoles bressol, ajudes a la dependència, assistència gent gran, sanitat...) no beneficia res a assolir la igualtat d’oportunitats entre homes i dones i per tant obstaculitza la lluita per acabar amb les violències contra les dones.

Per tot plegat des de la CUP Tortosa denunciem la manca de compromís polític per eradicar les violències de gènere i demanem a polítics amb poder que aquesta problemàtica siga una vertadera prioritat en l’agenda política. Per què com diuen les companyes i companys de la PAH (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca) si es pot, però no volen.