PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS?

El passat dilluns l’equip de govern presentava i explicava el procés per decidir com gestionar els 150.000€ destinats al concepte pressupostos participatius. Des de la CUP-Ae valorem positivament que l’ajuntament de Tortosa aposte per fer pressupostos participatius. Però realment són pressupostos participatius?

El regidor d’Hisenda, Marià Martínez, explicava el mateix dilluns a la comissió informativa amb regidors/es de l’oposició, que està a l’expectativa, una espècie de prova pilot, i que, servirà per millorar la proposta en propers anys. Així ho esperem. Des de la CUP-Ae volem fer les següents valoracions al respecte, que esperem es consideren pels propers anys:

1. Des de la CUP-Ae considerem que els 150.000€ dedicats a pressupostos participatius, un 0,43% del pressupost municipal (o un 0,20% si compten les empreses municipals), són insuficients. Com va dir el mateix alcalde al ple dels pressupostos del 2016, «dedicar 150.000€ seria rentar-se la cara».

2. Però des de la CUP-Ae encara considerem més greu el procés dels anomenats pressupostos participatius. Els pressupostos participatius són una eina de transformació de la societat. Haurien de servir per empoderar les persones, per augmentar el seu vincle amb la política municipal... Més que un fi en sí mateix, són, o haurien de ser, un mitjà per fer xarxa social, comunitat... Res de tot això es farà als anomenats pressupostos participatius.

3. Des de la CUP-Ae considerem que l’equip de govern aposta per fer pressupostos participatius com a eslògan publicitari, perquè socialment estan ben vistos i acceptats, però en cap cas, este equip de govern es creu els pressupostos participatius i el que haurien de ser. El mateix alcalde va destacar que començàvem tard i que a tot estirar al juny estarà finalitzat el procés. Amb un població de més de 25.000 habitants, i sent la primera vegada que es fa, tres mesos i escaig és un període de temps ridícul, i demostra que des del govern municipal no es creu en els pressupostos participatius.

4. Amb el procediment que es va presentar dilluns, es buiden de contingut i potencial transformador. Des de la CUP-Ae ens preguntem, què està fent ERC? On és el compromís per uns pressupostos transformadors? Sembla que l’actual ERC de Tortosa està segrestada ideològicament per la dreta tortosina i és còmplice d’agafar conceptes i eines potencialment transformadores, per buidar-les de contingut i presentar-les a la població sense que qüestionen l’estatus quo.

5. Els pressupostos participatius necessiten d’un llarg procés i molta pedagogia, perquè participar no vol dir proposar i votar únicament. Participar suposa conèixer que són uns pressupostos municipals, quines despeses són obligatòries, quants diners i quin percentatge es destina a inversions, a polítiques socials, culturals... i quina part del pressupost es destina a pressupostos participatius. O quines despeses hi ha, com es poden prioritzar unes o altres. Res de tot això s’ha fet ni es farà, ens limitarem a fer propostes i votar-les posteriorment. No es vol entendre que la societat ha canviat, ja no tenim prou en votar, volem decidir, i per decidir primer cal estar informat i format.

6. Des de la CUP-Ae lamentem que entre les clàusules signades amb l’empresa privada que desenvoluparà el procés, no es contemple la formació a tècnics/es de l’ajuntament, per en propers anys tenir autonomia i no haver de contractar empreses privades.

Tortosa, 23 de febrer de 2017, Països Catalans

"Ens limitarem a fer propostes i votar-les posteriorment? No es vol entendre que la societat ha canviat, ja no tenim prou en votar, volem decidir, i per decidir primer cal estar informat i format"